zaterdag 13 september 2014

Mijn Eerste Reportage: Kinetic Energy

 
Ik hou van vrij tijd, lekker niks doen, wat series kijken en misschien wat koken, maar niet voor een hele zomer. Daarom heb ik me aan het begin van de zomer ingeschreven voor de zomercursus 'Visual Storytelling' bij CREA, het culturele centrum van de Universiteit van Amsterdam. Om heel eerlijk te zijn wilde ik eigenlijk de cursus 'Portretfotografie' doen, maar deze viel helaas in een week wanneer ik op vakantie zou zijn. Well, "sometimes not getting what you want is a wonderful stroke of luck". Want wat was dit interessant en leuk! Ik ben in één week bijna 180 graden gedraaid van een ambitieuze portretfotograaf naar een nog ambitieuzere reportagefotograaf!

Tijdens de zomercursus moesten we meerdere keren op pad om een kleine reportage te maken, waarna we tegen het einde van de week aan de slag gingen met onze eindreportage. Hierbij kon je kiezen uit de thema's 'hoop', 'stad als decor' en 'energie'. Ik heb voor het thema 'energie' gekozen, met als achterliggende gedachte de energie die mensen produceren.

Uiteindelijk heb ik deze reportage in ongeveer een klein uurtje geschoten, en ik moet zeggen, ik ben erg tevreden! Ik was positief verrast door de nieuwe soort stijl waarin in fotografeerde. Daarnaast ben ik nu helemaal in de ban van reportages! Ik heb zelfs al een boekje aangelegd met allemaal mogelijke ideeën die ik ooit (als ik genoeg tijd heb) nog wil uitwerken. Het hele proces van het bedenken en uitwerken van een idee, het gericht fotograferen van wat je wilt vertellen en daarna het sorteren van de foto's en zorgen dat ze in zo'n volgorde staan dat ze elkaar versterken en het een geheel wordt vind ik een uitdaging. En het geeft zoveel voldoening als alles eindelijk op zijn plek valt.

Bekijk hieronder de hele reportage: 


 




 
 

Als je ooit nog overweegt om een (zomer)cursus te doen: ik raad CREA van harte aan! Ik heb een hele leuke week gehad waarin ik leuke nieuwe mensen heb ontmoet, veel heb geleerd en voor mijn gevoel echt verder ben gekomen in mijn fotografie. Naast fotografiecursussen hebben ze trouwens nog veel meer andere cursussen, dus neem vooral even een kijkje op hun website!