woensdag 17 september 2014

12x De Mooiste Boekcovers




Bronnen: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk niet zo'n enorme boekenverslinder ben. Op de een of andere manier kan de de rust en tijd er niet voor vinden. En hoewel ik over veel boeken de meest geweldige verhalen heb gehoord, heb ik toch nooit echt de neiging gehad ze ook daadwerkelijk te gaan lezen. Misschien komt het deels doordat ik voor mijn studie al heel veel moet lezen en dan liever ontspan met een leuke serie of goede film. Maar hoewel ik dan misschien niet een echt boekenmeisje ben, kan ik wel heel erg genieten van mooie boekencovers. Hierboven 12 van mijn favorieten van dit moment.

Zoals je kunt zien hou ik meer van grafische prints dan van foto's voor op de voorkant van een boek. Met uitzondering van 'Congo', wat ik echt een prachtfoto vind. Maar zo'n voorkant zoals bij een filmposter? Meh, liever niet.

Daarnaast gaat mijn voorkeur eigenlijk twee kanten op. Aan de ene kant ben ik dol op een simpele of minimalistische vormgeving zoals bij 'De Donkere Kamer van Damokles' (die ik trouwens als een van de weinigen in dit rijtje wel heb gelezen!), 'Bridgit Jones's Diary' en 'The Rosie Project'. Niet teveel gedoe op de voorkant, maar misschien daardoor juist sterker. 

Aan de andere kant doen wat drukkere kaften het ook goed. De cover van 'The Flame Alphabet' vind ik echt fantastisch! Daarnaast is deze editie van 'Pride and Prejudice' zeker een van mijn favorieten, samen met 'This Side of Paradise' en 'The Lives of Others'. 

Deze 12 boeken zou ik zonder twijfel in mijn kamer willen hebben staan. Al is het dan misschien niet om de verhalen te lezen, maar alleen al om de prachtige covers te kunnen bewonderen.

Welke boekcover vind jij het mooist?